C30

Volvo C30 – afløseren for 480-eren?

Det er jo lidt spændende at prøve afløseren for vores 480-er. Jeg har godt nok læst at Volvo insisterer på at C30 er afløseren for P1800ES. De er ikke meget for at gøre opmærksom på 480-eren, som aldrig blev en rigtig Volvo-succes, og især nåede den aldrig til det meget vigtige USA- marked. I det seneste C30forfranummer af det svenske Classic motor, nr. 2 2007, skriver Bengt Sahlström i indledningen: ”I nya C30 behöver man inte vara designer för at känne igen drag från flydda tider. Volvo uppger helst 1800ES, men nog er väl likheten med 480ES större?”

Nå, men nu kan man altså købe en C30 for ca. 275.000 kr.  hvilket er noget billigere end 480-eren var i 80- og 90-erne. Og så kunne man egentlig have forventet en endnu lavere pris, idet den i Sverige og Tyskland er prissat ca. 15.000 kr. billigere end S40. Det skulle vel give en 40-45.000 lavere pris i Danmark, men her er den faktisk kun ca. 17.000 billigere end S40. Jeg har ikke indtryk af, at det er udstyrsforskelle, der kan forklare det. Spørger man forhandlerne, siger de bare at ”sådan har Volvo prissat den”.

For de 275.000 kr får man så en 1,6 l 100 HK motor, aircondition, elruder og –spejle, varme i sæder, fjernbetjent centrallås, ESP (DSTC hos Volvo) og armlæn foran. For 14.000 kan man få metallak, automatisk klima, ratfjernbetjening, regnsensor og fartpilot. Så for 290.000 kr. har man faktisk en rigtig lækkert udstyret C30. Interessant nok, har de 3 modeller jeg har kørt korte ture i, alle været udstyret med sportspakke, som altså giver en hårdere affjedring. Jeg ved ikke, om Volvo er utilfredse med den almindelige affjedring, men jeg har ikke haft mulighed for at prøve én uden sportsaffjedring hos Bilia i Nærum eller Tagensvej.

Nå, men ud at køre. C30sidebag

Det er en behagelig fornemmelse at sætte sig i sædet, der støtter godt til min størrelse (172 cm). C30-eren er 12 cm højere end 480-eren, så man skal ikke så meget nedad i sædet. 480-eren kræver at du holder dig i god form!

Instrumentlayout er moderne uden spræl, men centerpanelet er i alu i de prøvede udgaver, hvilket er nydeligt. Min 480-er ser ikke moderne ud, men de vigtigste greb (ventilation og radio) er umiddelbart tættere på hånden. Men C30 har også kontakter i rattet til radio, og det er klart at foretrække. Der er flere bekvemmeligheder i den nye, bl.a. automatisk klima, hvor en temperatur angives som ønsket, og så holdes den. Det er cool! Sædevarmen har flere trin, og kan give meget varme. Infopanelet, som var meget avanceret i 480-eren i 1980-erne er ikke standard i C30, men koster tre tusind, styres med blinkerarmen og vises midt mellem de to runde instrumenter med speedometer og omdrejningstæller. Der er dog ikke temperaturvisning for motorolie, hvilket jeg ser som en stor fordel i 480-eren, hvor det giver en god mulighed for at skåne motoren så længe olien ikke er varm.

Udsynet frem er fint, skråt bagud er den dårligere end 480-eren fordi bagskærmen/sidelinjen er så skrå, så ruden bliver smal bagtil.

Sæderne i bilen er lagt ud som i 480-eren med 4 enkeltsæder, og der er meget fin plads på bagsæderne. De er rykket lidt længere tilbage end i 480-eren, svarende til at akselafstanden er 14 cm større. I C30 er ryglænet dog ikke justerbart. 

Motoren startes med plastnøglen!, som selvfølgelig har fjernbetjening af dørlåse. Motoren høres næsten ikke – og har nærmer vi os den største forskel til 480-eren – lydniveauet. Her er tale om en virkelig lydsvag bil – også ved passage af ujævnheder. I 480-eren er man ikke i tvivl om at motoren er i gang, plastmaterialerne knirker lidt mod hinanden og bump i vejen høres. Lydanlægget, med radio og CD, har således gode vilkår og spiller – selv i standardudførelsen – virkelig godt.

Om køreegenskaberne er bedre i C30 har jeg ikke kunnet teste. Der er selvfølgelig ESP, som kan hjælpe mod en udskridning, og det er jo en klar sikkerhedsgevinst. C30 virker meget præcis i styringen og bremserne tager godt fat. Men der er ikke helt den samme kontante føling med vejen som 480-eren. Det hænger måske sammen med at vægten er 50% større! Og at vejen ikke høres på samme måde.  

Har C30 så et klassiker-gen i sig på linje med P1800 og 480-eren? Det er svært at spå om. Udseendesmæssigt adskiller fronten sig ikke fra S40/V50, mens bagenden har klassiker-gener. Bilen bliver nok ikke så sjælden som forgængerne. Volvo har gode chancer for at få solgt mange i Europa. I Tyskland er den præmieret med ”det gyldne rat” af Autobild og kåret til bedste udenlandske mindre mellemklassebil af 100.000 læsere af Auto, Motor und Sport.

Artikel og billeder: Frits Nielsen